donderdag 28 juni 2012

Transparantie of Geheim?

VastgoedPRO heeft een goede relatie met Huislijn.nl, welke al ver in de tijd teruggaat. Ooit is Huislijn.nl van ‘ons’ geweest, waardoor er een hechte band bestaat. Naast het feit dat het gewoon een goede site is. Even de knuppel in het Hoenderhok: het is de enige betrouwbare woningsite van Nederland. Immers, op alle andere sites wordt gespiderd, wat natuurlijk een garantie is op onjuiste en onvolledige informatie. Huislijn.nl doet dat bewust niet. dat verdient respect! Maar ze zijn kleiner dan Funda hoor ik u zeggen.

Vergelijk
Ach… Stel u bent autoverkoper met een showroom. En u heeft naast u een concurrent zitten. U heeft allemaal auto’s in de showroom staan met de NAP, de Nationale Auto Pas, BOVAG garantie, noem maar op. En de andere, ach die doet niet zo moeilijk. het meest is okay, maar een autootje waar de KM-stand van is teruggedraaid of die via een louche handelaar wordt aangeboden, die mag er ook wel op. Het gaat om zoveel mogelijk auto’s in de showroom te hebben! En u heeft elke weekend 100 bezoekers in uw showroom. En uw concurrent elk weekend 10.000 bezoekers. Wie denkt u dat gelukkiger is? Qua verkopen maakt het immers niets uit… Maar goed, dat alles terzijde, daar ging het niet om.

Column
Elke maand, al behoorlijk wat jaren, mag ik een column schrijven op Huislijn.nl. Deze gaat naar iets van 50.000 abonnees en geloof het of niet, deze wordt nog gelezen ook. Soms krijg ik kritische reacties van consumenten, soms leuke en ook soms minder leuke. Met name als men slechte ervaringen heeft met een makelaar. Dan fungeer ik als een soort van klaaglijn. Maar er is wel behoefte aan zulk soort columns.

Verhuur
Deze maand schreef ik een stuk over verhuur van de eigen woning als deze al een tijd te koop staat als alternatief, een onderwerp aangedragen door het MT van Huislijn.nl. Actueel onderwerp, dus onze Accountmanagers leveren de input, dat zijn immers RMT’s, ik schrijf er een stuk van, en publiceren. En wederom gebeurt het mij dat ik commentaar krijg van een collega makelaar, dit maal lid bij de grootste club

Kritiek
En ook hier weer betrof het kritiek waar ik het niet zo heel erg mee eens bent. Keurig netjes verwoord en zeer collegiaal en met respect geschreven, maar de boodschap was onverbloemd. Stop met dit soort columns, hou daar mee op, dat is slecht voor het vak. Duhhhh? In mijn column geef ik tips waar je op moet letten als je gaat verhuren. Wat moet je wel doen en wat moet je vooral niet doen. Doordat ik deed, gaf ik inzage in de keuken van de makelaar en zouden consumenten het zelf gaan regelen. Ik geef de kennis weg en daardoor wordt de makelaar overbodig. Ik deel dat toch niet, integendeel zelfs.

Delen is vermenigvuldigen
In mijn ogen is juist het gebrek aan transparantie van makelaars, uiteraard alleen uw concurrenten, het probleem. Een veel gehoorde klacht is: die makelaar doet niets voor me. En zeg eens eerlijk, kent u ook niet genoeg concurrenten waar u dat ook op van toepassing vindt. Dat u blij bent dat deze niet net zo open en inzichtelijk werkt als u? Terwijl dezen op de achtergrond zich het zweet op het voorhoofd werken, heeft de consument totaal geen benul wat er allemaal wordt gedaan. Terwijl als je weet wat er allemaal uitgevoerd wordt, je veel meer respect krijgt. Juist door te delen wat u allemaal doet, juist door inzage te geven in uw processen, juist door uw klanten inhoudelijk te informeren, krijgen zij waardering voor al het goede werk. En denken ze, nou, als ik dat allemaal zelf had moeten doen….pffff, laat die makelaar dat maar lekker uitvoeren! Laat die maar werken voor z'n poen, daar betaal ik hem maar mooi voor!

Inzichtelijk
Er zou juist veel méér geschreven moeten worden over de complexe handelingen die u verricht. Er zou veel méér openheid moeten zijn over wat uw skills en competenties zijn. Uw opdrachtgever moet op verjaardagen en langs de zijlijn op de voetbal- en hockeyvelden vertellen: weet je wat die makelaar van mij allemaal heeft gedaan…? De tijd van Mushroom-Managament (Feed them shit and keep them in the dark) is echt voorbij. Laat maar zien wat u doet, wees trots op uw vak en deel dat. Deel, deel en deel! Alleen van wat men ziet en waarvan men weet, kan men waarderen.

Ed

2 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens en dus niets aan toe te voegen!


    Collegiale groeten,
    Martin Raats

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Laat mij niet lachen. Ook op Huislijn.nl staat een woning die al lang niet meer voor verhuur beschikbaar is! Mooi voorbeeld via BeslisWonen .....

    BeantwoordenVerwijderen