vrijdag 1 maart 2013

Uitnodiging

Recent nodigde Century21 de VastgoedPRO leden uit om deel te nemen aan een symposium wat door hen op 12 maart wordt georganiseerd. Via omwegen kregen wij vragen van andere makelaars met interesse of die ook welkom waren om te komen. Uiteraard was het antwoord van de collega’s van Century 21. Met daarbij de opmerking of het mogelijk was om deze uitnodiging ook op mijn blog te plaatsen. Ook dat was uiteraard mogelijk, bij deze.
TGIF,
 Ed
-----------------------------------
Geachte collega,
CENTURY 21 start op 12 maart 2013 met een reeks van symposia.
We krijgen ondertussen al genoeg negatieve berichtgeving via de pers over de markt en de economie. Laat ons samen eens naar de mogelijkheden kijken in de huidige markt en niet alleen naar de moeilijkheden. Ik hoor soms dat het in België makkelijker is dan in Nederland en dat de crisis daar minder hard toegeslagen heeft in het vastgoed. Dat is deels correct maar ik geef jullie graag even een vergelijking mee tussen beide landen:
  1. Aantal verkochte woningen België: 115.000
  2. Aantal erkende vastgoedmakelaars in België : 8.800
  3. Aantal actieve makelaarskantoren in België: 3.900
  4. In België wordt slechts 50% van de woningen via een makelaar verkocht. Dit wil zeggen dat er +/- 57.500 woningen via makelaars verkocht worden en 57.500 door de particulier zelf of door de notarissen. 
  5. Gemiddeld aantal woningen dat verkocht wordt per makelaarskantoor: 15
In Nederland:
  1. Verkochte woningen Nederland: 117.000
  2. Aantal actieve makelaars in Nederland: 5.500 (bron NMA)
  3. Gemiddeld aantal woningen dat verkocht wordt per makelaarskantoor : 21
Zowel in Nederland als in België ontmoet ik kantoren die ondanks een krimpende markt met heel wat concurrentie erg succesvol zijn. In mijn gesprekken met makelaars kom ik kantoren tegen die in een bepaalde regio erg succesvol zijn en andere makelaars die in diezelfde regio het heel moeilijk hebben. Hoe komt dit? Wat is hier de reden van? Wat is de sleutel tot het succes van die kantoren?  We komen in Nederland van meer dan 200.000 transacties op jaarbasis. Maar er zijn nog 117.000 transacties. Er zijn dus nog verkopen in Nederland. We moeten ons dus de vraag stellen hoe kan ik een deel van de 117.000 transacties door mijn kantoor laten realiseren.
Doelstelling  
De bedoeling van onze symposia is gaan kijken wat doen succesvolle kantoren om in een moeilijke markt toch succesvol te zijn en wat kan u doen om omzetverhoging te bekomen? Vandaar de titel van ons symposium:
Slim ondernemen In de huidige vastgoedmarkt
Tips om met dezelfde inspanningen, meer resultaat te realiseren.
Wilt u weten hoe uw makelaarskantoor meer cliënten kan binnenhalen? Wilt u uw team van makelaars uitbreiden? Wilt u de productiviteit van uw kantoor verhogen? Investeert u continu in IT, innovaties en technologieën, maar leiden deze investeringen niet tot de gewenste resultaten?  CENTURY 21, een bedrijf dat wereldwijd ruim 7.250 onafhankelijke makelaarskantoren verenigt, is recent ook begonnen met het veroveren van Nederland. Sinds CENTURY 21 in 2012 op de Nederlandse markt verscheen, zijn er binnen een tijdsbestek van enkele maanden al enkele geselecteerde partners toegetreden tot ons netwerk. Samen met hen werken we intensief aan de groei van hun kantoor.

Wat maakt CENTURY 21 zo aantrekkelijk?
 CENTURY 21 is een bedrijf met inmiddels een 40-jarige traditie. De grondleggers van CENTURY 21 introduceerden het concept op de markt, hetgeen zeer succesvol en ook in andere landen goed realiseerbaar bleek. De afzonderlijke makelaarskantoren beschikken over een eigen management en zijn dus hun eigen baas. Ze beslissen over hun business strategie en de implementatie ervan en maken daarbij gebruik van een gezamenlijke marketingstrategie en in het bijzonder van de door de jaren heen beproefde knowhow.

Wat is de reden van het organiseren van onze symposia.
In uw regio zijn wij momenteel op zoek naar een geschikte partners, die zich sterker op de lokale onroerendgoedmarkt wil manifesteren en marktleider beoogt te worden

 Agenda dinsdag 12 maart 2013
 09.30 - 10.00:  Ontvangst met Koffie en Thee
 10.00 - 12.00:  Symposium Slim ondernemen in de huidige vastgoedmarkt
 12.30 - 13.00:  Rondleiding door Thijs Taminiau van Offices For You in het oude hoofdkantoor van Oranjeboom 'De Drie Hoefijzers'.

Dit indrukwekkende gebouw is ontworpen door het Bredase architectenbureau F.P. Bilsen en Zoon en is in 1927 in gebruik genomen. Het werd recent volgens de regels van de kunst gerestaureerd. Thijs zal van deze gelegenheid ook gebruik maken om hun business concept aan u voor te stellen. Offices For you is nog op zoek naar makelaars om een samenwerking mee op te starten betreffende de verhuur van beschikbare ruimtes in een van hun vestigingen.

13.00- 14.00 Lunch en netwerken

Locatie: Kantoorgebouw Oranjeboom – De Drie Hoefijzers, Ceresstraat 13 - 4811 CA Breda
Inschrijven:  U kunt zich GRATIS inschrijven via e-mail: Kurt.impens@century21.be met vermelding van uw kantoornaam, naam en aantal personen die aanwezig zullen. Let op! HET AANTAL PLAATSEN IS BEPERKT!

Andere data voor het Symposium
  • 26 maart te Utrecht-Papendorp
  • 23 april te Hilversum
Wij kijken er alvast naar uit om u te ontmoeten.
Vriendelijke groeten,

Kurt Impens
Country Manager Nederland

dinsdag 26 februari 2013

De makelaar vanuit consumenten perspectief

Vorige week schreef ik in dit feuilleton over de stereotypering van de makelaar, die soms nog steeds als een soort van Koefnoen typetje wordt afgeschilderd. Arrogant, ongeïnteresseerd, zelfingenomen, noem maar op Mijn stelling is dat dit soort collega’s zichzelf al uit de markt hebben gewerkt, vrijwel niemand kan zich dit nog veroorloven. De huidige markt is zo competitief, de consument heeft zoveel keuze, daar kom je niet meer mee weg.

Reacties
Naast een projectontwikkelaar die uit eigen ervaring mijn mening niet deelde en dit soort gedrag nog wel tegenkwam, kwam er een reactie van de “consumentenzijde”, een oude bekende. Robbert, die al eerder zijn mening durfde te ventileren op dit blog. Voordat ik op zijn punten inga, houdt ik u toch graag zijn visie en mening voor. Hier kunnen we alleen maar van aleren. Oh te terecht is of niet, dat volgt later, maar in eerste instantie luister ik wel heel goed naar wat er wordt gezegd. Hieronder zijn reactie welke hij deelde met ons:
Ed
-----------------------------------
Hey Ed,

Daar ben ik weer, Robbert. Weet je nog dat we het een paar maanden geleden hadden over de makelaars en de werkwijze, je schreef toen zo'n mooi blog over het consumentenperspectief.  En wat lees ik nu, een blog met daarin woorden dat het niet klopt.....het niet waar is....en dat het populistisch is geschreven.  Ok het is mooi geschreven, maar je ziet aan de andere blogs van deze mevrouw dat ze dat met elk blog doet. En ja bloggen is een kunst dat moet jij ook weten.

Toch vind ik het merkwaardig het blog meteen weg te zetten als een enigszins "onwaar verhaal". Weet je nog dat consumentenperspectief, dat is hoe de klant....de consument de makelaar ziet. Ok ik ben het met je eens, aan stereotypes heb je niets maar ik denk dat er toch wel een kern van waarheid in zit. Een aantal punten die zij noemt, lees ja namelijk overal op internet en kan ik zelfs ( nu dus na het kopen van een woning 2 maanden geleden) onderbouwen.

Met name werd ik getriggered door haar hoofdstuk "lul niet". Herkenbaar maar helaas waar, maar positief voor de makelaar....dat zie je bij elke verkoop helaas vaak terugkomen. Of ik nu een huis koop of een 2e hands auto, leugentjes horen er kennelijk bij.En die leugentjes zijn niet altijd bewust, in veel gevallen wil de verkopende (in dit geval makelaar) graag verkopen en ja dan helpt het vaak (denken ze) wat mee te praten met de consument. Zelf ondervond ik dat de makelaar in kwestie meerdere malen "bouwkundig advies" gaf, welke tijdens de bouwkundige keuring echt letterlijk "lulkoek" was. Zeg dan niets....

"Onderschat me niet en doe geen aannames", ook herkenbaar. Toen wij aangaven wat ons budget een beetje was (ok dom, ik weet 't) was daarmee alles al bepaald. Het huis waarvoor we kwamen konden wij toch niet betalen, dus ja waarom dan een bezichtiging doen. Kortom, op basis van minimale informatie werd alles bepaald voor ons. Na veel moeite vanuit ons hebben we bezichtigd en direct een bod gedaan...en uiteindelijk gekocht.

Ik zou er zelf nog een tip aan toe willen voegen; "kom je afspraak na". Ik ben werkelijk waar allergisch voor het niet nakomen van afspraken en probeer dat zelf ook zo goed mogelijk te doen. De makelaar in kwestie zou meerdere malen terugbellen, wat niet gebeurde. Excuses als je dan zelf belde waren "oh ik wilde net zelf bellen" gaan er na 2,3 en 4 keer niet meer in. Kortom, ja het blog beschrijft wellicht een stereotype makelaar maar ik vind het te voorbarig te roepen dat dit soort makelaars er niet meer zijn, of dat ze niet meer overleven.

Ik had bij het lezen van het blog van mevrouw meer een vraag en dat is; is de makelaar wel de geschikte persoon om een woning te verkopen? Of zou zijn/haar rol anders moeten zijn. Het is maar een vraag. Maarre nog even voor wat betreft die pilsjes, volgens mij hadden we een tijd geleden al wat afgesproken. Ik trek de stoute schoenen aan en nodig jou binnenkort van harte uit, heb denk ik wel wat te bespreken! Fijn weekend en ga door met de blogs, erg interessant en leuk!

Robbert van Gorp